Rynek Infrastruktury
Budowę tych trzech obejść zaproponował Robert Łubiński z Pracowni Projektowej Dróg i Mostów DiM w swoich uwagach do projektu uchwały rady ministrów w sprawie zmiany programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015.
Inżynier zauważa, że przejścia drogi krajowej nr 11 przez Jarocin i Ostrów Wielkopolski charakteryzują się dużym natężeniem ruchu, a układ drogowy tych miast nie może przenosić tak dużego obciążenia ruchem. Projekty obwodnic obu miast posiadają wydane decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Ponadto dopiero dokończenie budowy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego pozwoli racjonalnie wykorzystać istniejący północny odcinek obwodnicy.
Z kolei w przypadku drogi krajowej nr 11 przechodzącej przez Kępno widzimy analogiczną sytuację. Występuje na niej duże natężenie ruchu i jednocześnie układ drogowy miasta nie jest do tego przystosowany. Ponadto dopiero budowa obwodnicy Kępna w ciągu drogi S11 pozwoli skomunikować drogę nr 11 z budowaną obecnie drogą ekspresową S8, jak również skomunikowanie drogi ekspresowej S8 z miastem Kępno.
Jeżeli Ministerstwo Transportu zdecydowałoby się na budowę tych trzech relatywnie krótkich odcinków S11 jako obwodnicy Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna, to wpłynęłoby to na ułatwienie przejazdu w ciągu drogi nr 11 oraz wydatnie podniosłoby to spójność sieci drogowej.
Co, jeżeli nie wystarczy środków finansowych na realizację tych trzech obwodnic? Robert Łubiński proponuje, by wówczas rozważyć odłożenie w czasie realizacji następujących odcinków drogi S5: Korzeńsko - Trzebnica w woj. dolnośląskim (z jednoczesnym pozostawieniem do realizacji odcinka Trzebnica – Wrocław), Gniezno – Mielno (z ewentualną szybszą realizacją samej tylko obwodnicy Gniezna), Radomicko – Kaczkowo.
Te odcinku drogi ekspresowej S5 mogłyby powstać w miarę posiadanych środków finansowych po zapewnieniu pieniędzy na wnioskowane obwodnice w ciągu drogi S11. Specjalista zauważa, że braki fragmentów drogi S5 nie spowodują powstania przerw w ciągłości planowanej drogi ekspresowej S5, ponieważ załącznik nr 5 nie obejmuje budowy odcinka drogi S5 Wronczyn – Radomicko oraz Bydgoszcz – Mielno, a więc nie zakłada budowy całości odcinków Bydgoszcz – Poznań ani Poznań – Wrocław.